Minisemester i Göteborg

I helgen var jag och min älskling till Göteborg. Det var min julklapp/födelsedagspresent till honom; en weekend i Göteborg där jag stod för logi och transport t/r.

Boendet blev ett Sky Executive-rum på Hotel Gothia Towers; två nätter och VIP-frukost på Heaven23 (topprestaurangen på 23e våningen).
Transport hade jag från början tänkt att vi skulle åka bil, men jag beslutade sedan att ta tåg istället. SJ Regional från Örebro, vilket visade sig vara en mycket bra idé :) Extremt fräscht och mycket bekvämt! Och tänka sig; tåget gick i tid både dit och hem. Tack för den SJ!

När vi kom till Centralen i Gbg tog vi en taxi till hotellet (för enkelhetens skull) och checkade sedan in. Här är vad som mötte oss:

2st 1,20-sängar (som vi självklart sköt ihop till en 2,40-säng), TV med fritt/gratis film-utbud, mjuka morgonrockar, tofflor, badrum med badkar (där vi avnjöt skumbad på lördagseftermiddagen/kvällen) och så en flaska vitt på kylning som en välkomstgåva från hotellet :)

Fredagen blev inte så värst händelserik. Vi packade upp, njöt av vinet och gick sedan ut på en promenad och letade sedan på en restaurang där vi åt fantastisk god middag; Angelos. Vi tog en pastarätt som hette Penne Piemontese som var pennepasta med oxfilé, vitlök, piri-piri, rödvin, balsamvinäger, tomatsås och basilika. Starkt som bara den, men hur gott som helst.
Efter maten gick vi tillbaka till hotellet, kollade på TV en stund och somnade sedan rätt så snabbt.

Lördag morgon, vi får en chock när vi upptäcker att klockan är 9. Shit, vi har sovit 11 timmar! Och sov till kl 9 var det längesen vi gjorde, nån av oss. Kliva upp, klä på sig, avnjuta hotellfrukost (det bästa av allt) och sedan bar det av till Universeum:

Efter Universeum promenerade vi tvärs över stan för att göra ett besök på Feskekôrka.

Dags för lunch. Den bestod av entrecote med ugnsbakad potatis och champinjonsås och intogs på Restaurang Mediterraneo. Smarrigt som tusan!

Efter lunch tog vi våra fötter och spatserade tvärs över stan (igen) för ett besök på Göteborgs Naturhistoriska Museum. Intressant? Absolut, men lite synd att allt för många av djuren är avgjutningar eller "byggsatser" istället för uppstoppade...

När vi var klara här hade det börjat mörkna ute och vi tog spårvagnen tillbaka till hotellet. Där blev det skumbad, lite mera vin och så en film innan vi gjorde oss redo för kvällens middag, som åts på den kinesiska restaurangen Mandarin. Gott, precis som kinamat brukar vara :)
Tillbaka på hotellet kollade vi in en gammal Indiana Jones-film (Det sista korståget tror jag det var).

Söndag. Efter ännu en god natts sömn (hela 10 timmar sov vi andra natten) och en lika god frukostbuffé var det dags för oss att packa ihop våra saker och checka ut. Fasen att en helg ska gå så fort... :/
Spårvagn till Centralstationen, låste in väskorna för att slippa bära på dom, och sedan gick vi till Nordstan och spenderade förmiddagen med lite shopping :) Inte mej emot ;)

Efter en snabb lunch var det dags att gå tillbaka till Centralen och kliva på SJ Regionaltåg 180 och färdas hem mot de värmländska skogarna igen.
En underbar helg med underbart sällskap ♥

Nästa gång åker vi till Malmö :)

Månadsmål - Januari

Då har januari nått sitt slut och det är dags att summera hur det gått med mina månadsmål.

Mål 1 - Träning
Jag tycker det är GRYMT kul att träna och när jag väl börjat så ger jag mig inte i första taget. Mitt mål för januari var att komma iväg till gymmet och köra 10 pass. Hör och häpna men resultatet blev 28 (!) pass. Jag är SÅ stolt att jag klarade målet och det med STOR marginal.

Mål 2 - Sötsaker
Under december åt jag godis istort sett VARJE dag. Usch och fy, inte bra för kroppen, men JÄKLAR va göttigt det är. Älskar massor med smågodis; saltlakrits, sött, surt, geléigt, hårt, mjukt,... You name it! Målet för januari var att äta godis MAX 10 gånger. Det skulle motsvara cirkusgurka var tredje dag och även DET är mycket, men det gäller att ta en bit i taget. Och resultatet? Jag åt godis 8 gånger. Inget höjdarresultat kanske, men jag klarade ju målet (med 2 dagar tillgodo) och det var huvudsaken :) Sen kan jag säga, att hade det inte varit för den gångna helgens besök i Gbg så hade jag klarat målet med STOR marginal, men är man borta på semester sådär så måste man få unna sig lite, eller hur ;)

Nu tar vi nya tag och siktar på ÄNNU bättre resultat på månadsmålen i februari.

Träning - vecka 4, 2011

Här följer den gångna veckans träning:

Måndag

Lördag
Vilodag

Söndag

Vilken besvikelse! Mest besviken är jag på mig själv. Men tiden fanns inte där helt enkelt.
I onsdags fick jag avboka den inplanerade träningen annars hade jag itne hunnit med att fixa med städning och matlagning infrö kvällens middag med Madde och Maria. Torsdagen jobbade jag kväll och pga att det blev så sent i onsdags kväll/natt (det var alltså INTE pga alkoholintaget) så orkade jag itne med att gå upp tidigt på torsdagsmorgonen för att åka till gymmet.
Fredag och lördag var jag bortrest (Göteborg, mer om det kommer i ett eget inlägg) och så idag, söndag, så fick det bli en hemmakväll med älsklingen som inte är hemma så värst ofta...
Så det får bli nya tag och rkafter som gäller. Med start imorgon!